lördag 22 augusti 2009

Ramadan


Ramadan, den heliga fastemånaden, startade den 22 augusti i år.
Ramdan handlar om att avstå allt världsligt för att istället koncentrera sig på det viktiga i tillvaron.
Under dygnets ljusa timmar varken äter eller dricker man.
Ramadan följs av eid al-fitr, fastebrytandes högtid!
Fastan bryts med lite varm soppa. Barnen önskar sig kläder, presenter och pengar. De vuxna ser fram mot en fest i harmonins och den goda matens tecken.
(Info Mångkulturella almanackan)

Firar du Ramadan? Det gör inte jag, men en fet fest vore ju inte fel!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Jag skulle inte klara av en ramadan.
Gud,vilket dåligt humör jag skulle få.
Hm,sämre än vanligt vill säga :)
Ha en lugn och skön söndag.
Kram.
/Camilla.

Anonym sa...

Det är väl lite olika startdatum tror jag, beroende på vilket lands måne och vilken imam man går efter. De flesta av mina elever började igår eller idag.

Maud sa...

Tack Lilla O för "inside information"! =)
Maud